Létezik egy teátrális, érzelmes, sőt érzelgős műfaj, melynek tévés mutációi
karmaik közt tartják a világ unatkozó háziasszonyait. A műfajt melodrámának
nevezik, elvadult mutációit pedig szappanoperának. A rendezők általában
félnek a melodrámától, mert könnyű elrontani, a rossz melodráma pedig a világ
cikije: gyomorforgató, szirupos és ellenszenves. Szabályai nem olyan jól
leírhatók, mint a vígjátéké vagy a krimié, muszáj vele bajlódni, ezt a giccsbe
hajló műfajt erős kézzel meg kell zabolázni, sablonjait hidegvérrel el kell
dobni. Közepes filmes erre aligha képes, ehhez bátor, eredeti rendező kell. A
mexikói Alejandro González Inárritu pont ilyen: szétszedte a melodrámát, aztán
úgy rakta össze, hogy alig lehet ráismerni.
Ha az ember a 21 gramm tartalmát próbálja leírni, annyi tragédiával
szembesül, amennyiből egy dél-amerikai tévéregény két évig megél. A film
szenvedélyes, jólelkű hőseinek élete egy autóbaleset következtében fonódik
össze. Az egyik főszereplő a gyermekeit és férjét elvesztő anya, a másik a
szívátültetésen átesett meggyötört nihilista, a harmadik a börtönt megjárt,
vallásos családapa, aki balesetet okoz. A tér és idő radikálisan szabad
kezelése miatt a történet csak a film végére áll össze, amíg a helyére nem
kerül minden filmes-kirakós, halvány a teljes kép, csak a részletek tiszták és
élesek. A szerkezet megfosztja teatralitásától a történetet, a rendező
tudatosan a téma ellen dolgozik: nincsenek hatásvadász zenei betétek, a képek
fakók, alulvilágított az egész film, mintha a napfény hiába igyekezne betörni a
történetbe. A két mexikói operatőr kerüli a statikus beállításokat, az örökké
mozgó kézikamera zaklatottá, néhol agresszívvá teszi a képi világot. Inárritu
lassan vezeti be a nézőt a történetbe, a szereplők nagyobb indulati kitöréseit
csak akkor mutatja meg, amikor már belénk fészkelte magát a film szomorkás
hangulata, amikor már gátlások nélkül át merjük adni magunk érzelmeinknek, az
alkotás érzelmességének.
Sean Penn játékstílusának eddig alapeleme volt a harsányság, annál meglepőbb,
milyen visszafogott és eszköztelen most. Mindegy, hogy éppen beszél, ordít,
vagy csak néz, folyamatosan árad belőle a fájdalom. Úgy játssza el a
boldogtalan szívbeteget, hogy nem érhetők tetten színészi manírok: egy szeretni
való, tönkrement fickót látunk, akit még utoljára felemel a szerelem. Naomi
Watts játéka szintén attól jó, hogy nem csinál attrakciót a szerepéből, nem
akar nagyot játszani. A gyermekeit elvesztő anya - akinek nőiessége még
személyisége romjain is vadul burjánzik - pont attól lesz hiteles, hogy nem
kiabálja világgá bánatát. A harmadik szerepet nem lehet visszafogottan
játszani, a börtönt megjárt Johnnak lételeme a féktelenség, az indulat, a düh.
A férfi, akit a meghízott, öregebbre sminkelt Benicio Del Toro játszik,
vergődik a lelkifurdalástól. A szenvedés látványra is rémisztő, a hatalmas,
kétségbeeséstől remegő test szinte betölti az egész vásznat. John fizikai
valójának rettenete akkor sokkolja igazán a nézőt, amikor a férfi fel akarja
kötni magát, de súlya alatt kiszakad a cső a falból.
Ez a remek film egyetlen dologgal marad adós: a katartikus pillanattal. A
sajátos szerkezet megmenti attól, hogy rossz melodráma legyen, de azt sem
engedi, hogy folyamatos fokozás után egyetlen érzelmi csúcspontban teljesedjék
ki. Alejandro González Inárritu filmje halk melodráma, melynek épp a
legcsöndesebb pillanatai vannak tele a legtöbb fájdalommal. A szereplők
magukban ordítanak, befelé sírnak, és a néző is hasonlóan jár: nem tör ki
belőle a fájdalom, csak őrli őt legbelül, kegyetlenül és felemelőn.
Mozinet, 2004. május
Szerintem sok kis katarzis jobb, mint egy nagy... :-)
VálaszTörlésMellesleg dühítő, hogy a filmvilág nem méltányol eléggé egy olyan zseniális, minden ízében ,,jelen lévő" színészt, mint Benicio.
Hát ennél a filmnél nagyon jól működik szerintem a sok kis katarzis. Biniciot én is nagyon kedvelem, erős jelenléte van a filmben, vagyis a vásznon, már a Trafficben is nagyon szerettem! :)
VálaszTörlés