Jack
Nicholson négy évvel ezelőtt fellibbent a színpadra, átvett egy Oscar-díjat, és
eltűnt. Három éven át mozifilm közelébe se került, a nagy visszatérés tavaly
történt, és nem sikerült túl látványosra. Új filmje, Az ígéret megszállottja
bukás volt Amerikában. A rendező, Sean Penn még reménykedhet, hogy munkája az
óceánon túl sikeresebb lesz, hiszen a sztori Európából jön. Friedrich
Dürrenmatt forgatókönyvéből - amelyet az író később regénnyé is átdolgozott -
először a magyar Vajda László forgatott izgalmas krimit Svájcban. Penn mozija
már a Dürrenmatt-sztori hatodik variációja, a remake-ek között van Fehér György
filmje is, a Szürkület.
Sean Penn új
rendezése harsány és erőteljes. Míg a könyvben az elsőre súlytalannak látszó
események fokozatosan válnak jelentőssé, addig a film már a történések
közepette arcunkba ordítja: most épp valami fontos zajlik a vásznon. Penn
kameravezetése - főleg a film elején - fontoskodó és hatásvadász. A Nicholson
alakította nyugdíjas zsaru alakja először el is veszik a látványos képek és
vágások közt, hangsúlytalan marad az a pillanat is, melyben meglátja Ginnyt, a
meggyalázott és lemészárolt kislányt. Pedig akkor érzett megdöbbenése az egyik
ok, amiért kutatni kezd a gyilkos után. A másik ok az ígéret, amelyet a lány
anyjának tesz: elkapja a bűnöst. A regényben az ígéret egy szomorú közjáték
része, amely csak az idő múlásával válik a főhős rögeszméjévé. Penn persze tesz
róla, hogy feldolgozásában az ígéret pillanatát túlzó, drámai körítés vegye
körül.
A néző már
csendes átkozódásba kezdene, mikor a film első harmada után jótékony fordulat
következik. Előtérbe kerül Jack papa és az ő művészete, Pennről pedig kiderül:
bár túlkapásokra hajlamos a filmnyelv használatában, biztos kezű a
színészvezetésben. A történet innentől kezdve jó és izgalmas, Jack Nicholson
erőteljes színészi jelenléte mellett Penn rendezése nem tűnik többé vadnak,
inkább markánsnak. Jack papa első nyugdíjas szerepében bámulatra méltó.
Játékában alig van nyoma ismert manírjainak, kedves, de kissé modoros
gesztusainak. A hatvanöt éves filmsztár vagányan félredobja a bevált receptet,
és kísérletezik. Mániás figurát játszik, ki tudja, hányadszor, de ezúttal
szelíden, öregesen duhajkodik. Meglepő eszköztelenséggel mutatja meg, hogyan
válik a kőkemény zsaruból szánni való vesztes, az ígéret rabja.
Aki ismeri a
regényt, tudja: ennek a sztorinak a végében van a veleje. Dürrenmatt könyvének
befejezése annyira nyomasztó, hogy szinte önkínzás olvasni. A svájci film
zsaruja megtartja ígéretét - Dürrenmatt azért is írt regényt a forgatókönyv
után, mert másfajta befejezést akart. Sean Penn krimijének végéről - a
slusszpoén lelövése nélkül - anynyi mondható: zavaróan talányos és pesszimista,
nélkülözi az erkölcsi győzelem elégtételét. A befejezés miatt hiányérzettel, a
sokféle hatástól zavartan, mégsem rossz érzéssel jössz ki a vetítésről.
Nicholson nélkül temetni kellene ezt a mozit, de vele együtt minőségi a
változás. Mintha jelenléte kihatna a film egészére: amikor a vásznon van,
minden működik, még a fű is zöldebb. Mintha rá figyelve Penn csillapodna, és
nem tudna hibázni. Ennyit ér egy jó színész: megment és felemel egy filmet. (Forgalmazza
a Best Hollywood)
Népszabadság,
2002. április 26.
Ezek szerint Sean Penn újabb bizonyíték arra, hogy kiváló színészekből nem feltétlenül lesz jó rendező...
VálaszTörlésSzerencsére az ,,isteni Jack" eddig maradt a kaptafánál, utálnék csalódni benne.
Az "isteni Jack" akkor is isteni marad, ha pl. megrendezi a világ legrosszabb filmjét. Nem tudom, miért van ez így, de így van. :)
VálaszTörlés